Wednesday, January 12, 2011

Semoga Allah mempermudahkan segalanya..

Aku amat teruja dengan kedatangan tahun 2011 bukan apa..aku dah lama nakkan baby tapi sebab banyak sgt perancangan yang telah aku atur perlu diselesaikan satu persatu..aku tak nak buat semua benda sekaligus dan akhirnya semua benda pun kucar kacir..huhu..

Benda last dlm list aku adalah MBA. Aku nak ada baby sesudah hbis belajar in which jatuh tahun nie..that's why aku sgt gumbira dgn kedatangan 2011. Sebelum nie aku selalu je diberitahu yg Adam suke tolak baby dan sgt x suka dgn baby kat Taska die..tapi sejak dua menjak nie pengasuh dia yg Adam panggil mak cakap yg Adam sudah mula suka baby...kalau ada baby menangis kat Taska dia akan tolong pujuk and carikan puting...berbunga-bunga hati aku dengar...excited pun yer...sayang kat Adm pun yer..hehehe...sweet la perasaan macam nie..hubby pun excited bila sampai this yr....hehehe

tapi aku mesti jaga-jaga sb aku x nak terawal plak..ikut perancangan aku at least aku habiskan 3rd sem baru betul2x ready...third sem habis bulan 5..tapi lps tu puasa...so elok kalau habiskan bulan puasa dulu baru boleh conceive...skrg wat preparation jer...

Apa preparatio aku...first and foremost of course menyapu cream anti-stretch mark kat perut, peha and b****t. Nie aku dah start dr last year lg..tapi on off..this year aku sapu hari-hari termasuk weekend. Aku alternate dgn olive oil and cocoa butter. Amalan nie sgt ptg untuk mengelakkan dpt orange peal punye parut.

Lain-lain amalan:
1. Folic Acid
2. 21 biji kismis waktu pagi sebelum sarapan
3. Air suam kosong lepas bangun tidur
4. Vitamin E 400iu sehari
5. vitamin c 2000mg sehari
6. stop semua JUNK FOOD, caffeinated and carbonated beverages
7. Makan sebnayak mungkin buah-buahan

kalau dah pregnant nanti aku nak tambah
1. Buah delima sebiji sekali sehari
2. Kurma/buah tin sebiji sekali sehari
3. Air soya
4. Air susu segar
5. Air kelapa
6. Air Barli
7. Surah Maryam dan Yusof - start 2-3 bulan sebelum conceive and sampai labor..
6.Brokoli /tomato

wah semangat betul aku kali nie...hehehe..maklumlah...aku udah windu sgt bau baby nie...windu sgt. Oh ye lagi satu aku x nak stress stress...x baik untuk kesihatan..yeah..so aku kena lebih banyak positif emosi cam senyum, sengeh dan seumpamanya..Ya Allah ya tuhanku aku mohon dipermudahkan segalanya...Amin

No comments: