Sunday, February 15, 2009

Bukan senang nak jadik orang senang.....Part 1

Sejak kecik lagik aku dah tanam cita-cita nak jadik orang senang. Tapi bukan senang nak jadik orang senang. Umur aku sekarang dah 28...lagi 2 tahun masuk 30. Aku ada 20 tahun lagi sebelum umur aku 50 tahun dan sepanjang 20 tahun nie jugaklah aku kena berusaha kalau nak jadik orang senang di dunia dan di akhirat.. itupun kalau umur panjang....

Aku masih ingat lagi waktu aku matrikulasi dekat UKM Bangi.....PNGK aku time tuh...3.81..dan layak masuk jurusan medik. Satu family nak aku jadik doktor. Tapi aku tak nak atau maybe sb aku 50/50 lg time nak buat keputusan....so aku buat sembahyang hajat ngan sembahyang istikharah....malam tu sebaik aku terlelap..aku bermimpi yang aku masuk spital....tapi bukan sebagai doktor tapi sebagai pesakit...so aku pun anggap itu sebagai petunjuk yg aku memang tak de jodoh nak jadik doktor....so aku apply farmasi. Aku cakap kat family aku yg aku dah apply medik tapi tak dapat...jahat seh aku time tuh...tapi aku buat cenggitu sb tak nak family aku rasa kecewa......

Lepas tu plak time aku selesai present thesis final year...lecturer aku invite n nak sesangat aku jadik lecturer farmaseutikal...banyak kali dia approach aku....tapi aku tak minat.... sian lecturer aku....tapi nak buat cemana tak dak jodoh nak jadik lecturer...heheh,...

Lepas abis blajar aku sambung praktikal kat Hosp Kuala Lumpur. Banyak yg aku belajar dr situ. Setiap bulan aku attach kat jabatan yg berbeza-beza..dan dr situ aku sedar yg aku tak suka kerja dengan org sakit....walaupun bidang aku nie bidang kesihatan aku lebih suka kerja dgn org sihat....mau tak nyer...everytime lalu depan emergency...nampak org accident lah..org matilah....belum time ward round kat ICU...memang menguji ketahanan betulah...maybe dah rezeki aku nak kerja kat private kot...tiga hari sebelum aku habis praktikal aku terbaca mengenai jawatan ahli farmasi kat tempat kerja aku sekarang nie...tengok alamat kat belakang umah yg aku dok sebelum nie....so aku pun apply jelah....maybe dah jodoh kot....so dapat kerja...first interview n first job aku...aku ada apply govt...tapi ta der panggilan...so biasiswa aku kira halal jelah...hehe....at first family tak setuju sb kerja swasta kan...tapi aku berkeras nak try gak....gaji aku time mula tu cume RM3500 jer...tapi kira oklah...dekat giler ngan umah aku.....so aku cuma sempat mengganggur selama 2 hari jer kat umah...lepas tu dah start kerja sampai lah sekarang nie....

Hmmmmm bukan senang nak jadik org senang kan...banyak pengorbanan....aku nie plak ade prinsip aku sendiri bagi aku kerja dengan kehidupan peribadi sama pentingnye....so walaupun busy study n kerja aku sakan bercinta dengan pakwe aku (husben)....time belajar pun aku slalu p dating.....kengkawan aku pun naik heran sb aku slalu kuar ...cemana ngan study aku???? Alhamdulliallah...aku boleh cope...alah bukan aku sibuk dating jer...aktiviti kolej pun aku aktif gak...wakkakakh....

No comments: